torsdag 31. mai 2012

Qatar, Kingdom of Saudi Arabia and United Arab Emirates

Wov for en spennende og annerledes dag! Akkurat nå ligger vi alle fire mette og nudusjet i en god seng i Abu Dhabi by. Tage har funnet seg godt til rette i senga si. TV'n og fjernkontrollen er innen rekkevidde. Trym ligger å spiller DS i senga vår, Geir spiller på telefonen og jeg blogger... Vi har i dag nok en gang konstantert at vi er heldige som har norsk pass.

Kjøreturen startet i morges klokken halv ni. Da var bilen fylt opp med en liten koffert, ett par ryggsekker med underholdning til gutta og et par kjølebokser med mat og drikke. Vi var veldig klare for en dag i bilen.

Vi startet turen med tanken om at dagen kom til "å gå". Ikke viste vi hvor mange mil vi skulle kjøre og ikke var vi klar over hvor lang tid det ville ta. Alt fra 5-8 timer hadde vi blitt fortalt. Vi brukte nesten 8 timer!

Første etappe, hjemmefra og til grenseovergangen Qatar/Saudi Arabi tok ca en time. Etter en ny time hadde vi kommet oss inn i Saudi Arabia. Da vi nærmet oss grensepasseringen kjente vi begge at pulsen økte, og spenningen steg med tanke på hvordan dette ville gå. Jeg tror vi viste frem passene våre 5 ganger fra "exit" Qatar til "enter" Saudi Arabia. På grensen ble vi dirigert inn på "en plass" hvor bilen skulle sjekkes. Dette er en prosess som vistnok kan ta tid har vi blitt fortalt. Både vi og familien Iversen passerte på få minutter. Ferdig, "kalas", "have a nice day"... Vi var i Saudi Arabia! Med nyinnkjøpt bilforsikring, gjeldende for landet, samt lokal pånkledning kjørte vi avgårde. Jeg hadde til og med på meg ansiktsdekket et par minutter. Føltes helt merkelig. Og iallefall da vi stoppet å skulle fylle bensin. Jeg heldekkende i svart foran i bilen, og med utsyn gjennom to små hull. De tre andre like "nakne" i t-skjorte og shorts som i morges! Jeg følte meg beglodd, men hadde nok blitt enda mer beglodd dersom jeg ikke hadde vært heldekkende.

Turen gjennom Saudi Arabia tok bare en liten time, og vi kom til grenseovergangen inn til Emiratene. Vi passerte kilometer på kilometer med lastebiler i kø. De stod i kø for å kunne kjøre ut av Saudi Arabia og inn i Emiratene. Stakkars sjafører! Vi kunne ikke se at køen beveget seg i det hele tatt, og at det går timer og døgn i den køen er jeg nokså sikker på. For vår del, ble det nye runder med fremvisning av pass, stopp for sjekk av bil og kjøp av forsikring for kjøring i Emiratene. Vi ble igjen bare viftet videre etter et par minutter i "sjekk". En sjekk som ble raskt avsluttet etter åpning/ lukking av bagasjeluken. Geir sa igjen hvor heldige vi er som kommer fra Norge, og hvor heldige vi er oss ikke blir mistenkte av den grunn... "From Norway, live in Qatar,- have a nice trip.... he he"! Tror nok ikke alle får den kommentaren fra ansatte på grensen i Abu Dhabi.

Den siste og lengste etappen gikk gjennom Emiraten Abu Dhabi til Abu Dhabi by. Vi kjørte også her gjennom ørken. Det er jo kun ørken her nede... Men, det skal dog sies at det er variasjon i sanden! Lys sand, grå sand, kornete sand, rød sand osv... I tillegg til all sanden, har de i Abu Dhabi mye grønn beplantning. Det er stor forskjell fra Qatar. Her er det små trær og store trær, og til og med skog enkelte steder. Ellers ikke mye å se på under turen i dag, og jeg sa til Geir at vi som klager over kjedelige Østerdalen kan egentlig bare "klappe igjen"! Østerdalen er vakker, det er stor variasjon i naturen og det er GRØNT! Jeg gleder meg til kjøreturen gjennom Østerdalen til sommeren, og jeg vet det blir flere av de... Plutselig ringer vi på døra di Lillian!

Vi avsluttet turen inn til byen i eftermiddag med en småstresset Iversen familie. De begynte å gå tom for bensin og vi kjørte lenger enn langt før vi "fant" en bensinstasjon. Da trodde Glenn Tore at bilen hadde kjørt på "bensinlukt" den siste milen. Ikke "bare bare" når det ikke er bensinstasjoner langs veien. Det ble bensin på begge bilene, og vi kunne slå fast at her er bensinen dyr. 2,80 kr pr liter, mot 1,70 kr i Qatar. Kjenner at det kommer til å bli en utfordring å komme hjem på sommerferie!

I morgen er vi veldig klare for en dag i Ferrari World, og vi satser på at det går litt lettere å finne det enn det tok å finne hotellet her i eftermiddag...

1 kommentar:

  1. hei små og store!!
    så spennende!!!!!!! nyt livet og ta masse bilder, for vi vil ha en fotokveld til sommeren
    stor klem
    PS! jeg skal kjøre gjennom Østerdalen i morgen, skal tenke på deg da :)

    SvarSlett