tirsdag 29. mai 2012

Dagen derpå...

Dagen i dag har selvfølgelig bært preg av gårsdagens brann. Som jeg skrev i går, var det dårlig med informasjon fra myndighetens side her i går. Det var først sent på kvelden at de gikk ut med fakta. Vi leste mye av informasjonen via norske nettaviser før jeg "fant" de her lokalt. Utrolig men sant. Jeg velger å ikke utdype dette noe mer, for det er bare så utrolig trist. de fleste her vet om noen som vet om noen som er involvert, Qatar er ikke stort... 

Jeg har vært hjemme i hele dag, og har hatt besøk av Cicci. Vi har vært ved bassenget mens Nelly- hunden deres "passet" på huset vårt. Fine Nelly... Vi hadde planer om å spise lunch ved bassenget, men med en kokk som ikke klarer å komme seg tidsnok til jobb klokken 12, ble det lunch fra min resturant istedet. 

Gutta fra "aircondition" avdelingen har vært å renset alle maskinene her i dag, og det hjalp på både effekt og lyd! Klarer ikke å venne meg til den bråkete lyden, så det hender jeg må slå de av bare for å få litt "lyd fred". 

Må skrive noen ord om en mail jeg fikk videresendt fra Geir i dag. Greit å være klar over... 
"Dear all. For your information and action. To all contacts in Qatar: The defense Ministry has advised all car owners not to fill the tanks full cause for the next few weeks temperatures will shoot up to 53-54 degrees and thus can cause the tank to burst. Please pass this message on as all of us here are habitual of filling our car tanks full. (Guys this is important, please circulate)

Ellers kan jeg fortelle at vi begynner å forberede oss til en liten reise. I går fikk vi nemlig alle papirer og passene våre stemplet og  i orden for å kunne kjøre inn i Saudi Araia, og videre til Abu Dhabi. Torsdag morgen kjører vi avgårde, og vi er forhåpentligvis tilbake igjen i Doha lørdag. Vi reiser avgårde sammen med familien Iversen, og vi ser frem til en spennende tur. Vi kjenner ingen som har gjort dette før, og kommentarene fra andre har vært litt forskjellig... Planen er å gå på Ferrari World på fredag. En stor forlystelespark som ligger like utenfor Abu Dhabi by!


Påkledd for Saudi Arabia

Jeg avslutter med å fortelle dere om handleturen min i souqen i går morges. Oppdraget mitt var å kjøpe meg reise antrekk. Midt inne i butikken, med god hjelp fra to mannlige ansatte prøvde jeg den ene abajaen etter den andre. Midt under prøvesekvensen, kom det en lokal dame med sine døtre. Jeg trodde først det var tre venninner, men der tok jeg feil. Tre tildekkede damer er ikke lett å ta alderen på. De hadde veldig mye på hjertet, og pratet ivrig i vei på arabisk- til meg! Jeg stod som ett spørsmålstegn og snudde meg febrilsk mellom de og de to mannlige ansatte. "What's up"?, "lady want you to have longer abaja. Too short for you". Jeg hadde aldri kommet på at den var for kort, og var mest opptatt av at den ikke skulle være for vid. Etter litt frem og tilbake valgte jeg en som var litt lenger enn den jeg først hadde valgt. Jeg måtte jo ta til meg lokale råd! 

Så var det over til "ansiktsplagget". Også der var det kommentarer... Heldekkende, åpent, åpent foran begge øyne, eller som jeg valgte, åpent men delt mellom øynene! Puh... Jeg var helt klam på ryggen da jeg var ferdig, og damene lo. Tror de syntes det var litt ok å "hjelpe" meg. Jeg hadde veldig lyst å spørre om vi skulle ta en kaffe sammen, men siden ingen av de pratet engelsk ble det med håndtrykk og vennlig smil. De så mitt smil, jeg så desverre ikke deres...


1 kommentar:

  1. Oj Nå skjer det mye hos dere. når jeg leser om temperaturene og det med bensintankene var det kanskje bra at vi ikke dro ned i juli? Dette høres heavy ut. Kult antrekk forresten. Kjente deg ikke igjen med en gang. Lykke til med foreberdelser til tur. Det blir spennende, og vi gleder oss til å lese om det også. (Tor Gustav)

    SvarSlett