onsdag 30. mai 2012

Bilkjøringen- igjen...

I morges var det som vanlig mye trafikk. Målet med kjøringen er for de fleste av oss å komme frem til ett bestemmelsessted. I tillegg har veldig mange i dette landet ett mål om å komme seg FØRST frem til dette stedet. Underveis må de også først frem til rundkjøringen 100 meter foran, eller først frem til neste lyskryss eller først frem til.... Også videre! Dette er noe jeg har vendt meg til, men det er selvfølgelig dager hvor dette irriterer. I dag var en slik dag!

De fleste veier i Qatar har to-tre filer i hver kjøreretning. Ligger man plassert i venstrefilen og ikke kjører "bånn gass" tar det ikke lang til før det kommer en Landcruiser opp i støtfangeren og blinker intenst med lysene sine. Det betyr sånn cirka "kom deg over i den andre filen så fort som mulig"! Da har en et par valg. Enten å bytte fil, eller å øke farten. Ett siste alternativ, som jeg gjør noen ganger når jeg blir irritert er å fortsette i samme hastighet... Ikke spesielt lurt! Jeg har hørt om de som faktisk har opplevd at Landcruiseren som presser på bak, har kjørt borti støtfangeren deres for å markere. Det spiller ingen rolle om trafikken stopper helt opp 100 meter foran pga rødt lys. Bilen som blinker eller kjører borti støtfangeren vil frem fortest mulig. Det er tross alt sekunder å spare... Jeg skriver Landcruiser, og det er fordi trafikkbildet viser at de aller fleste arabere kjører nettopp dette, og det er de som kjører som villmenn! Det er tusenvis av de her...

I dag tror jeg nok at min irritasjon over trafikken skyldes brannen på Villagio. Det er bare så ufattelig trist og meningsløst... En brann som hadde startet inne i barnehagen i 2.etg i kjøpesenteret. En barnehage vistnok uten rømningsvei, og ett sprinkelanlegg som ikke virket. Brannalarmen var også "diffus" i følge media og vitner. Trappen opp til avdelingen kollapset, og brannmennene måtte penetrere seg inn via taket. 13 barn, fire lærere og to brannmenn døde. Da brannmennene kom til Villagio, var de ikke klar over at det var en barnehage i kjøpesenteret. Man kan bare spekulere i om liv kunne vært unngått dersom varsling og anlegg hade fungert. Så i skyggen av dette blir jeg bare så utrolig sint på alle som kjører som villmenn og risikerer både sitt eget, og ikke minst andres liv!

Bilkjøring må til her i Doha, og det er utrolig hvor fort vi har vendt oss til trafikkbildet. Bilkjøringen her er tema for mange, og spesielt når man er ny i landet. Jeg tror vi må stoppe opp litt innimellom å tenke litt på hva vi blir en del av. Alene klarer vi ikke å gjøre noe med det, men det er fokus fra myndighetenes side på trafikkbildet i landet. Ikke minst bruk av sikkerhetsbelte som er en historie for seg selv...

I 2010 døde det ca 220 mennesker i trafikken i Qatar, til sammenligning 210 i Norge. I følge Wikipedia bodde det 850 tusen i Qatar i 2010, og ca 4,9 millioner i Norge samme år! Trenger vel ikke skrive mer enn at det dør MANGE i trafikken...

Vi skal ut på en lang biltur i morgen, og jeg må si jeg er litt spent. Hastigheten og kjøremønsteret i Saudi Arabia er vistnok værre enn i Qatar... Vi skal kjøre forsiktig og gleder oss til en spennende dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar