tirsdag 22. mai 2012

"Assessment"

I morges var jeg på informasjonsmøte på skolen. Temaet var hvordan skolen gjennomfører "assessment" av elevene. Jeg hadde det ikke klart for meg hva dette gikk ut på, men antok at det måtte ha noe med hvordan de tester ut elevene...

Skolen velger å si at de ikke gjennomfører tester på elevene, men kartlegger de for å kunne gi de best mulig læring. Høres i grunnen veldig bra ut! Denne kartleggingen vurderes gjennom observasjon av den enkelte elev, dialog, kommunikasjon elevene imellom hvor de evaluerer hverandre, muntlige spørsmål og skriftlige spørsmål. Dette er noe skolen har fokus på gjennom hele skoleåret.

Tilbakemeldingen til oss foreldre får vi gjennom to skriftlige rapporter, en til jul og en til sommeren. Ut over dette, får vi feedback gjennom samtaler med læreren tre ganger i året, samt elevenes egen "presentation of learning". Sammenligner jeg da med Norge, kommer vi vel til samme konklusjon- nemlig at barna og vi foreldrene blir godt ivaretatt!

Dagens informasjonsmøte var interessant, og jeg syntes igjen at gutta er heldige som får være en del av denne skolen. Jeg delte bord med foreldre fra ulike deler av verden, og tenkte at
"herlighet så langt vi er hjemmefra...". Men, Hvaler og Floren skole er der når vi kommer hjem igjen også!

Geir og jeg har som jeg skrev i går, hatt lunch sammen. Planen var "tyrkeren" ved siden av kontoret til Geir, men der var det stengt! Trist men sant... Favoritt lunch resturanten vår. Det er riktignok lenge siden vi har vært der, men jeg kan ikke forstå at de måtte avvikle pga det! Alterantivt ble det en arabisk resturant litt lenger borti gata, og maten var god der også!

Nå i kveld har vi sittet i bakhagen og spilt Lego spill, yazzi og sjakk. Noen av oss mer fornøyde med resultatene enn andre... Vi syntes nesten det er for varmt å sitte ute, men det er for "gæli" å starte "innesesongen" allerede. Airconditionene går jo for fullt, for ute er det over 40 grader til LANGT på kveld. Jada... Ei spansk "fotballmamma" venninne sa for ett par uker siden, at i Spania klager de over at det er varmt når det er 35 grader! Her i Qatar klager vi når det nærmer seg 50!

Avslutter dagens innlegg med at jeg blir så glad når jeg leser om det fine været hjemme! Det var på tide etter mye "drittvær". Jeg regner med dere koser dere i sola alle sammen. Jeg skal på "hotell stranda" i morgen formiddag, og det spørs hvor lenge vi holder ut i sola. Det er vistnok "mye kjøligere" nede ved havet, så da går det vel fint...

1 kommentar:

  1. høres ut som en god skole. Oppholdet der nede blir en opplevelse som hele familien vil huske resten av livet. Skjønner at det var litt rart å si opp jobben din - men - sykepleiere trengs alltid - overalt. Intensivsykepleiere trengs også.
    Så hyggelig med lunch date. Det blir det dårlig med her i Råde. Når jeg leser om varmen tenker jeg at det nesten var bra at vi ikke kom ned midt på sommeren til dere. Hils så mye til kjæresten og gutta. Tor Gustav

    SvarSlett