fredag 1. juni 2012

Ferrari World

I dag har vi igjen kunnet slå fast at fornøyelsesparker ikke bare er for barn! Turen fra "down town" Abu Dhabi og ut til parken tok kanskje 20 minutter. Vi kjørte "utenfor" sentrum av byen, og turen gikk på 5 felts motorvei på små og store øyer. Vi så mangroveskog i sjøen, og små små øyer i spennende og nytt landskap. Abu Dhabi er vakkert! Også så mye mer etablert enn Doha.

Her, like utenfor sentrum av byen kan man faktisk padle kano på små elver mellom små øyer og kjøre småbåt i en slags "skjærgård". Det som slo meg var hvor flatt det er. Flatt landskap, og en sjø som lå blank og speilet seg i sola. En så blank sjø som man sjeldent opplever hjemme på Hvaler.

Ferrari world er verdens største innendørs temapark, og det er ikke tilfeldig siden vi befinner oss i Midtøsten. Det var kun ett par attraksjoner som foregikk utendørs. I dag har det ikke vært varmere enn 39 grader ifølge hotellet, men med høy luftfuktighet kjennes det betydelig varmere ut. Solkremen vi smurte på i morges var unødvendig, men det var vi ikke klar over da vi smurte oss inn.

Selve parken er ikke så veldig stor. De kunne tilfredsstille de flestes behov, og hadde alt fra "lekeområdet", familie attraksjoner og verdens raskeste berg-og-dalbane! Oh my good... Sistnevnte akselererer til 240 km/t! Fy søren, det var bare helt rått- å se på... Aldri i verden om jeg hadde satt meg inn i den frivillig. Men, Anne, Mathias, Glenn Tore og Geir gjorde det helt av egen fri vilje. Jeg må si jeg vurderte å nekte kjæresten, pappa'n og livsforsørgeren til meg og barna turen, men klarte det rett og slett ikke.

Mens de kjørte pratet jeg med en gjeng som akkurat hadde "luftet" seg. De kunne fortelle at de ikke kom til å gjenta opplevelsen. Følelsen av å bli presset tilbake i setet uten å få puste, og overgangen fra å kjøre opp til ned var at en kjørte ned! RETT NED... Da våre "egne" kom tilbake og sa at det ikke var "så ille", trodde jeg vel ikke helt på de. Syntes jo at de var litt askegrå i huden og hadde ett altfor stort smil. Det skal sies at jeg syntes de var veldig
tøffe, og spesielt Mathias på 10 år!

Som sagt er fornøyelsesparker for personer i alle aldre, og i dag så jeg flere "lekende" voksne enn jeg noen gang har sett tidligere i lignende parker. Voksne og barn stod side om side for å kjøre alle attraksjoner. Til og med de typiske "barneturene" var det voksne som kjørte alene. Har full forståelse for at barna syntes det er artig å kjøre småbåtene ved tømmerrenna på Liseberg, men at voksne skulle finne det like artig syntes jeg litt merkelig...

Gutta var superfornøyde med dagen, og vi voksne var vel også mer enn nok fornøyde da klokka nærmet seg kveld. En hel dag i en fornøyelsespark er ikke vanskelig å gjennomføre. Tiden går fort når man har det gøy. Trøtte og leie, men ikke mer lei enn at noen av oss klarte å svi av en liten time på ett visst kjøpesenter med svensk eier som lå like ved siden av. Ikke tilfeldig plassert tror jeg!

Herregud, kan jo ikke dra fra Abu Dhabi uten måneders forsyning av lys og servietter! Dette mens gutta var vel "parkert" på en bar like i nærheten. En herlig dag ble avsluttet på resturant i byen med brus, øl og vin til maten! I morgen tidlig blir det ett besøk i den hvite moskeeen i Abu Dhabi, som forøvrig er landets største.

Hjemturen i morgen vet vi kommer til å bli spennende. Vi kommer til å stoppe og fylle opp tanken hver gang vi kommer til en bensinstasjon for å gjøre den litt mindre spennende...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar