tirsdag 18. oktober 2011

Vaksine

I dag har gutta hatt god plass i klasserommet..... Av 21 elevene i Trym sin klasse var de 8 i dag, og i Tage sin klasse var de 13 av 21 elever! Nå tenker dere kanskje at det er influensa eller omgangssyke som herjer i landet, men neida.... Det er State of Qatar som gjennomfører et nasjonalt vasksinasjonsprogram og vaksinerer ALLE barn mot MMR. Jeg har mailet med helsevesenet frem og tilbake, og undersøkt i det vide og det brede om hva som er grunnet og hvorfor dette gjennomføres? Ingen svar å få! Det skorter på informasjonen for å si det sånn. I går kom det informasjon fra skolen at vi kunne skrive et brev, hvor vi kunne be om fritak. Etter mye om og men, bestemte vi at gutta skulle få vaksinen.

I Norge får vi tilbud om denne vaksinen når barnet er 15 mnd. Da får barnet 95 % beskyttelse som sannsynlig varer livet ut. Ved 13 års alderen får vi tilbud om dose 2. Den vil bidra til å beskytte de resterende 5 % (kilde: Lommelegen, hi hi ). Nå har gutta fått begge dosene, så da er de fårhåpentligvis fullvaksinert for disse sykdommene. De fikk flere vaksiner før vi reiste, så det var en av grunnene til at vi tenkte de skulle få "slippe"....

De fleste barna fra Danmark og Holland var hjemme i dag, og jeg fikk spørsmål fra en hollansk mor i går om vi også skulle ha gutta hjemme fra skolen i dag slik at de ikke ble vaksinert.... Nok om det!

Mens gutta var på skolen og "led" pga Geir og min avgjørelse, var jeg å drakk kaffe med Doha moms, og deretter spiste lunch med norske Heidi og Ragnild.


Koselig med lunch.....
Jeg er stadig vitne til "merkelig" og til tider frekk oppførsel av- beklager å si det, lokalbefolkningen.... I dag stod jeg bak en dame med en handlevogn som var stappfull. Halvveis i prosessen med å legge opp varer sine på båndet gikk hun.... "kåre- vare pakker" tømte varene hennes fra vogna til båndet, og begynte å pakket de ned i poser. Og vi ventet, og ventet, og ventet og... Til slutt måtte jeg si "hallo" jeg skal hente unger på skolen og må få betalt!! Det endte med at jeg måtte fjerne mine varer (som jeg hadde hatt god tid til å legge på båndet) fra båndet og legge de på båndet ved siden av og betale der!! Utrolig men sant. Damen kom tilbake 6-7 minutter senere som om ingenting hadde skjedd. Antagelig hadde hun tatt seg en tur på toalettet mens kåre pakket ferdig varene, og jeg stod som et spørsmålstegn og lurte på hva i alle dager det var som skjedde???? Dette er bare et eksempel på hvordan lokalbefolkningen kan te seg. Jeg opplever at flere har lite omtanke for andre rundt seg, og det dreier seg i stor grad om meg, meg og meg først. Dette er selvfølgelig noe jeg ikke kan bruke energi på å irritere meg over, men jeg blir litt oppgitt over at det går ann.

Geir kom hjem i dag å fortalte at gutta og jeg må utenlands før visaene våre går ut 7 november. Når vi da kommer tilbake inn i Qatar, begynner vi på nytt igjen med en måneds visa som igjen kan forlenges med en måned. I løpet av de to månedene, får vi håpe og tro at gutta og jeg har vært der vi skal for å få permanente papirer. Hvis ikke er det ut igjen og ny runde.

Neste helg skal vi flytte, helgen etter har vi besøk og noen dager etter det går visaene våre ut! Obs, plutselig blir det kanskje tur til Dubai til helgen....

Middag i hagen med påfølgende sjokolademuffins i kveld..... Trym var mest fornøyd med desserten!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar