mandag 24. oktober 2011

Salam

I dag har vår alles kjære Salam kjørt gutta og meg til og fra skolen- og meg hjem igjen i morges... Kunne vel strengt tatt ha latt han kjøre de alene, men jeg har jo litt fritidsproblemer så da blir jeg likesågodt med i bilen;0)

Store deler av dagens innlegg er ikke beregnet for barneører....., så for dere som har høytlesning i hjemmet, les gjerne gjennom først;0)

Jeg hadde en meget interessant samtale med Salam hjemover fra skolen i morges. Salam er fra India og har bodd og jobbet som privatsjafør i Qatar i 6 år! Han er gift, og har kone og to barn hjemme i India. Forrige uke kunne han fortelle meg at han kunne tenke seg en kone her i Qatar også, og at han "så etter" ei dame fra Phillipinene. Jeg måtte jo spørre hvor han "så etter" henne? Han som stort sett bare sitter bak rattet og kjører.... Jeg kunne ikke la være å unngå si at jeg ikke hadde helt sansen for enda en kone, og om han var seriøs?? Litt seriøs er han med tanken, men det er vistnok dårlig med napp ennå.

I dag derimot var det store temaet sex, graviditet og prevansjonsmiddel.... Jeg måtte nesten
klype meg i armen for å sjekke at jeg ikke drømte. Men, dette var ingen drøm. Jeg var i
Qatar, i en bil med en sjafør og pratet om prevansjonsmiddel og sexvanene til en inder!! Må le her jeg sitter nå...

"We have a very personal conversation now" sa Salam.... "oh, yes we have" svarte jeg. Mye av det han spurte om egner seg ikke på trykk, men han hadde tydelig et stort behov for å få svar på spørsmålene sine. Jeg prøvde meg først med at kan kunne lese om temaet og finne svar på nettet eller leie en bok på biblioteket, men det hadde han ikke tid til sa han. Det hører med
til historien at han vet at jeg er sykepleier, i dag måtte jeg presisere det og undestreke at jeg ikke er lege...

Jeg leste på VG nett at India vil bli verdens høyest befolkede land innen 2050. Salam har overhode ikke kunnskap om prevansjonsmiddel, og det er trolig et generelt problem i India. Jeg var meget overrasket og lettere sjokkert over alt han lurte på. Historien om Salam er med for å fortelle hvilken del av verden vi lever i, og hvor godt vi har det i Norge. Salam fortalte at han hadde gjort kona si gravid tre ganger hvor hun da måtte ta abort. Dette i aller høyeste grad pga ingen kunnskap om prevansjonsmiddel. Trist men sant! Nok om Salam for i dag.

Trym har desverre ikke blitt bedre, heller tvert om. Det hadde gått fint på skolen i dag, men da han kom hjem var det ikke my fart i han. Litt lekser,også var han ganske tom. Vi har av den grunn holdt oss hjemme og inne hele eftermiddagen. Trym sovna på sofaen før middagen og la seg i halv sjutiden. Vi får håpe han er bedre i morgen....

Ellers så kjenner jeg at det begynner å nærme seg flytting, og at det er er altfor mange løse baller i lufta...

I dag har jeg åpnet for at du kan legge inn kommentar som "anonym". Veldig hyggelig med hilsen eller tilbakemelding. Fint om du skriver hvem du er, ellers forblir du anonym..... ;0))

5 kommentarer:

  1. Hei :) Morsom lesing ang Salam,ja vi har det godt i Norge!!Var i bursdag hos Sebastian,Håper dere har et år alt,han går snart og er så nydelig og snill! Har vært i burstad hos Felix i dag men han var syk oppkast og diare feber,stakkars,men ville vi skulle komme:)Kos å leseom dere ,følger med hver dag,klem E

    SvarSlett
  2. Hei kjære Lindis, og gutta!
    Det er jo kveldens høydepkt å lese om livet deres i Qatar - herlig!! Vi følger med dere, alle 4.
    har ikke fått noen tilb.mld ang lydbøker til gutta - har foreldrene dine reist? jeg kjører jo forbi de hver dag....
    her er alt bare bra - koser oss i høstvinden :)
    Stor klem fra Siri og gutta :)

    SvarSlett
  3. Kjempehyggelig å følge med på bloggen din. Det er det første jeg leser hver morgen. God bedring til trym og kos dere videre.neste helg skal kællen min løpe New York maraton så du får heie litt på han da:)) Kos dere videre. Masse klemmer fra vesla

    SvarSlett
  4. Hejsan Lindis, det är mysigt att läsa om ditt äventyr. Hottar upp en barselspermissjon. Jag koser meg, jeg...men spännande och intressant att se hur det fungerar i Qatar. Kram från Jenny

    SvarSlett
  5. Så var kommentarfeltet oppe og går ser jeg. Supert.
    Trivelig lesning også for meg som kjenner GT.

    PS, Når det gjelder bil, kjøp en solid bil, gjerne amerikaner med mye stål. Har en kolega som ble tatt bakfra av en i dish-dash. Han kunne bare åpne døra og gå ut. Det kunne ikke bilen bak eller bilen foran for å si det sånn.

    Arnfinn

    SvarSlett