onsdag 16. november 2011

Bilsjekk og bilvask

I dag har jeg vært å fått undersøkt statusen på Kia'n. Firmabilen som Geir disponerer. Meget kort fortalt er det slik at Geir nå har fått tilbud om å kjøpe denne bilen til en grei (?) pris..... Siden bilen er 4 år gammel, og biler ifølge bilselgeren jeg tidligere har omtalt sier at biler har en levetid på 5 år, var det greit å få sjekket statusen. Så, da ble det selvfølgelig min jobb å finne ett potensielt verksted å få gjennomført denne sjekken på. Jeg er som dere sikkert har skjønt, fulltidsannsatt i familien Johansen her nede (nå med egen ansatt hushjelp).

Langs en av hovedgatene ut fra Doha, er det et stykke bilverksteder på rekke og rad. Du kan bare stoppe på et av de der sier Geir. Stoppe på et av de verkstedene der...  Hvordan i all verden skal jeg vite hvem som har peiling på bil på noen av de stedene?? Mitt inntrykk her i Qatar, er at alle jobber som "alt mulig". En dag rørlegger, en dag snekker osv. Vel, jeg stoppet nå på et verksted og spurte om de kunne ta en sjekk på bilen. Bytte olje? bytte filter? bytte what? Jeg prøvde å forklare at jeg var interessert i tilstanden på bilen. Fortsatt ingen respons... Da jeg på "gebrokken" engelsk og med indisk uttale (jeg tror 90% av fremmedarbeiderene her kommer fra India...) sa " I meaby buying the car", forstod de hva jeg mente og viste meg et sted jeg kunne kjøre å få gjennomført en undersøkelse av bilen....



Gutta på verksted

Testen ble gjennomført for 300 kr. Jeg ble med som passasjer med livet som innsats, da "Kåre" skulle sjekke motor, 4W og diverse på en kjøretur!! Totalt sette var bilen grei ble jeg fortalt, men reperasjoner til 4-5000 kr må utføres. Vel, nå gjenstår det å se om det blir Kia eller ei... Blir bilen reparert før vi kjøper den er det vel ikke noe å lure på.

Turen gikk videre til naobygget for bilvask.... Ikke akkurat lukseriøse lokaler, og jeg må si jeg lurte på når og hvor de vaskefillene ble vaska på slutten av dagen.... Geir bare flira da jeg sa det! Ikke ble bilen ren heller.


Enkel standard......
 Gutta og jeg var å fikk vaska Tuaregen på vei hjem fra trening i kveld. Ikke på samme sted som tidligere på dagen.... Så, da er bilene rene en stund igjen da! Har ønsker om ørkentur til helgen, så det holder nok ikke mange dagene før de må vaskes igjen;o)


Full fart i vaskeavdelingen bak gutta....

Til slutt enn koselig episode på slutten av dagen;o) Da vi kom hjem i kvel og gutta skulle legge seg, var det som det har vært tidligere flere kvelder høyt lydvolum fra nabogården... Vi bor tett inntil en eiendom hvor det bor flere arabere. Barna der er ofte ute og spiller fotball på kveldene. Alle gutta i dishdash.... I kveld ville de tydelig ha kontakt med Tage som stod å kikket på de fra vinduet sitt.


Blide gutter

Vinduet ble åpnet, og samtalen var igang... De var ikke så stødige i engelsk, men veldig frempå og blide. De ville svært gjerne ha med gutta her i huset til å spille forball. Da vi sa de skulle legge seg begynte de selvfølgelig å le... Vi sa til slutt "hade" og avsluttet med at det kanksje blir fotball spilling en av dagene?

Til slutt takk for hyggelige kommentarer. Veldig stas når noen skriver ;o)

4 kommentarer:

  1. Veldig stas å lese også!! Thea og Aksel digger å se på bildene du legger ut! Imponert over deg som drar rundt og fikser alt mulig:-) klemmer i fleng<3

    SvarSlett
  2. Hehe, stadig artig å lese, jeg tror de gutta som vasker har en avdeling her i fredrikstad også :)

    Hils gubben og si at både meg og Tommy overlevde helikopter velten :)

    Arnfinn

    SvarSlett
  3. Nok en gang - tusen takk for flotte skildringer. Du får slike hverdagsting til å virke eventyrlig og humoristiske. Husk å samle dette så kan du skrive bok om hele oppholdet senere. Vi vil være med når boka lanseres. Hilsen Kjersti og Tor Gustav

    SvarSlett
  4. Hei Tage. Har du det bra? Åsen har skilpaden det? Hilsen Ulrik.

    SvarSlett