lørdag 16. juni 2012

OMG hva har vi gjort...

I går ble det altfor sent til å blogge! Klokken ble nærmere halv to på natten før vi var i seng...

Først må jeg fortelle om handleturen jeg hadde i går formiddag. Fredag er som jeg har skrevet om før "søndag" i araberverden, og fredagsbønnen er vel ett begrep som de fleste av oss kjenner til. Her i Qatar står fredagsbønnen høyt på listen over prioriterte gjøremål denne dagen, og det er formiddagsbønnen som "gjelder". Denne bønnen står så høyt i kurs her nede, at butikkene stenger i en hel time! Jeg var ikke klar over dette før i går, og jeg ble mildt sagt sjokkert.

På formiddagen tok jeg altså en tur i dagligvarebutikken. Ca ti minutter etter at jeg kom inn i butikken annonserte de "noe" over høytalerannlegget. Dette "noe" bet jeg meg ikke merke i, men da de begynte å slukke lys i butikken reagerte jeg. Min umiddelbare tanke var at noe var galt.. Men, da jeg spurte en ansatt "what's happening" og fikk til svar "closing in 10 minute Madam" ble jeg lettere sjokkert! "Closing? Why?", "Friday prayer Madam!". Jeg ble bare stående. Stenge butikken pga bønn?! Kjære tid, er det mulig det æ? Men joda, det er mulig det... Jeg fortsatte handleturen min og tenkte at det går sikkert bra. Jeg måtte jo få med meg det som stod på lista. Vi skulle jo ha middagsbesøk for pokker! Etter fem nye minutter kom en smilende mann i dress... "You need help Madam...?". Da måtte jeg bare late som jeg ikke var klar over at butikken var i ferd med å stenge. For å avslutte en lang historie, endte det med at mannen i dress sprang rundt for å hente varene jeg manglet på listen! Jeg "tok rett og slett en Caroline"... (les innlegg 12.6) Det var definitivt min første og siste handletur på en fredag formiddag.

Middags ingrediensene kom i hus, og det ble middag som planlagt til familien Christensen og Iversen kom på besøk på kvelden. Tage spurte om vi ikke kunne gjøre det samme neste helg for så kjekt hadde han hatt det! Da kunne vi fortelle at jo, neste helg blir det også sosialt. Da skal vi nemlig på champagnebrunch, 10 voksne og 11 barn! Og ikke nok med det, men Sine og Henric har invitert på efterfest... Det gledes!

Jeg avslutter dagens innlegg med å fortelle at Niramala fra Sri Lanka flytter inn neste lørdag. Det er skrekkblandet fryd i heimen akkurat nå... Og det er også veldig rart å fortelle det kjenner jeg. Livet i Qatar slutter ikke å overraske, god lørdag til dere alle sammen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar