tirsdag 12. juni 2012

Handling i Qatar er ikke som handling i Norge...

Det starter med at man ønskes "welcome Madam" eller "hello Madam" ved inngangen til butikken av en security vakt. Alltid smilende! Hvor henter de all energien fra tenker jeg noen ganger når jeg er trøtt.

Inne i selve butikken er det alltid "mange på jobb". Arbeidskraft og lønningsutgifter er overhodet ikke tema i dette landet. Ansatte i butikker er lavtlønnede, og jeg har blitt fortalt at de tjener mellom 3000-5000 kr i måneden. Alt etter hvilken type stilling de har selvfølgelig. Gutta som står å pakker ned varer i kassen er desidert de dårligst betalte. Hvis man ser bort fra tipsen da...

Trenger man "hjelp" er det bare spørre en ansatt. "Hjelp" kan være så mangt. Jeg tenker at hjelp er å bli fortalt hvor jeg kan finne de ulike varene i butikken. I følge Caroline, naboen fra Taiwan, er hjelp noe helt annet. I hennes øyne er "hjelp" å "huke tak i" en ansatt med en gang når man kommer innenfor døra. Deretter å be han hjelpe seg med å finne alle varene på handlelisten, for så å la han legge alle varene på båndet i kassen! Da vil hun si at hun har
fått hjelp! Jeg tenker bare "hjelp" jeg... Det er jo ikke rart at noen og enhver blir miljøskadet av å bo her.

I dag var jeg en liten tur innom butikken, og jeg skulle blandt annet ha rå scampi. Etter mange turer i denne butikken begynner jeg nå å kjenne gutta bak fiskedisken. Jeg pleier å tøyse litt, og i dag sa jeg at de skjemmer bort damene som handler. De renser fisk og lager fileer, og til og med å rense de rå rekene mine tilbød de seg i dag! Makan til tilbud æ?! Jeg takket faktisk høflig nei og sa at noe må jeg da gjøre selv i dette "bortskjemt landet". Da bare flirer de når jeg sier det...

Det er mye man venner seg til her nede. Jeg husker godt hvor rart jeg syntes det var da jeg stod passivt, å så på mens varene ble pakket ned og lagt i handlevognen. Å fylle bensin er også en passiv handling. Man stopper bilen, sitter i ro og sier "full tank" eller hvor mye man skal ha... Araberne lar bilen gå mens en indre fyller opp tanken. Nei, hvorfor skal de slå av motoren?

2 kommentarer:

  1. Meny skal utvide i Sarpsborg og Fredrikstad. De skal også ansette noen nye folk. Skal tipse dem om hvordan man bør gjøre det. Det blir nok en liten overgang å venne seg til Rema 1000 her ja. Vi bør kanskje ha handleturer med egne faddere som følger opp i førsten. Uansett: Merkelig å høre om slike kulturforskjeller. Det tok litt tid før jeg skjønte hva griserommet var i alkoholutsalget - men jeg tror jeg skjønte det etterhvert. Hos oss går flyttelassetpå lørdag. Det har gått litt vel fort hos oss (også) Hils gutta. Tor Gustav

    SvarSlett
  2. Koselig og lese om livet deres :) Den første tiden jeg hadde førerkort, var det vanlig at de som jobbet på bensinstasjonen.. fylte opp bilen for oss..dog ikke med motoren igang ;) I dag har det vært en våt og kald avslutning på Floren. Nytt av året felles for alle klassene, bortsett fra 7. Skulle være ute..måtte flytte endel inn, men utescene og mye fin underholdning gikk fint. Vi ses utover sommeren :)

    SvarSlett