onsdag 22. februar 2012

Snart oppholdstillatelse.....

Det blir innlegg uten bilder desverre. Datamaskinen jeg benytter til å legge inn bilder har hengt seg opp på bloggen. Vet ærlig talt ikke helt hvordan jeg skal løse det, men bytte av maskin og lagring av bilder på en ekstern harddisk er vel kanskje løsningen. Godt vi har en iPad jeg kan blogge på nå.....

I dag morges kjørte jeg avgårde til "medisinsk undersøkelse". Jeg øyner håp om permanent oppholdstillatelse snart... De åpner klokken sju om morgenen, og det skal vistnok være lurt å komme dit tidlig. Jeg parkerte bilen på parkeringsplassen klokken 0720. Da var det allerede kø langt ut i gaten. Herregud for et merkelig opplegg.

Jeg så fort at dama foran meg i køen hadde stiftet fast bilder av seg selv på papirene sine. Jeg tenkte bilder? Jeg så på mine egne papirer å leste "no white background" ved siden av der bildet skal stiftes fast. Deretter var det opp med den brune konvolutten i lommeboken. Puh!! Jeg hadde bilder, men søren de var med hvit bakgrunn.... Da var det ut av køen og "sorry, I have picture whith white background... Ok?". "Ok Madam", halleluja! Etter kø nummer en fikk jeg utdelt ett nummer. Deretter ble jeg "skuflet" til kø to hvor jeg fikk en ny lapp med utfylt dagens dato, samt mitt telefonnummer. Veien gikk videre til kø nummer tre! Der ventet jeg en stund før det ble min tur. Mye rart å se på, og jeg ble sittende å tenke på alle vi forskjellige menneskene som satt i samme rom. Jeg som eneste vestlige blandt titalls asiatere.

Jeg benyttet anledningen til ta ett bilde. Obs.... Plutselig stod en dame foran meg å spurte om jeg hadde tatt bilde. Å ta bilde på offentlige steder er strengt forbudt i Qatar. Jeg glemte det rett og slett ett lite øyeblikk. " Well, eh... picture?, mm.... just of the area....". Reddet meg ut av den, gudskjelov! Etter tilsnakk og mer venting, måtte jeg betale 300 Rialer (450 kr) for at Tage, Trym og jeg skal få godkjent papirene våre, samt gjennomført medisinske undersøkelser. Etter betaling gikk jeg til kø fire hvor jeg fikk utdelt ett nytt papir samt ett reagensrør.

Mye spennende å se på vei til kø nummer fem. Etter denne køen fikk jeg tatt blodprøve. Jeg måtte spørre om de sjekket annet enn blodtype, for jeg hadde mine mistanker om HIV. Joda, stemte det.... De ønsker registrering av blodtype "in case of emergency", og HIV for å få ut
smittebærere av landet! Fra blodprøvetaking gikk jeg til kø nummer seks for å få tatt røntgenbilde. Der ble jeg møtt av en høygravid dame!!!! Helt naturlig at hun arbeidet ved røntgen avdelingen. Jeg klarte ikke å la være å si "this is not a safe place for you....". "I know... I stay little away". Jada... Etter røntgenundersøkelsen fikk jeg beskjed om "finish, go home".

Halvveis på vei ut døra gjorde jeg helomvending. Hva skjer nå? Hva med gutta? Blodprøve på gutta? Jeg fikk pratet med en dame som snakket godt engelsk. Hun kunne fortelle meg at jeg må tilbake i morgen for å sjekke resultatet av dagens blodprøve og røntgen. I morgen må jeg også snakke med en lege som "in best case" vil godkjenne og stemple papirene til gutta uten at de
tar blodprøve! Tvi tvi i morgen!!

Fra medisinsk undersøkelse kjørte jeg for å få tatt oljeskift på bilen. Det skulle gutta på Nissan verkstedet bruke hele formiddagen på, så etter mye om og men avtalte jeg å komme i morgen tidlig klokken 0700. Kjekt å ha noe å holde på med om dagen!

Klokken halv tolv i formiddag kom jeg hjem igjen. Da satt familien i sofaen å så på TV. Først trodde jeg de hadde sittet der siden i morges og "blåste ut" av meg for det, men det var heldigvis ikke tilfelle. Det ble raskt slutt på TV tittingen, og innesittingen ble erstattet med frisk(?) luft ved bassenget.

I eftermiddag kjørte vi Lars Thomas og svigermor til Villagio på handletur. Gutta syntes alle handlesenter er kjedelige, så vi ble hjemme. Geir kjørte innom å hentet de igjen på vei hjem fra jobb. Da hadde jeg middagen klar. Ovnsbakt hamour var absolutt godt, men noe overdrevet hvis noen spør meg....

Nå er det Hodejegerne på film.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar