onsdag 21. mars 2012

Trym, presentation of learning

Først kan jeg fortelle om min handletur til en "ikke vestlig" butikk i går formiddag. Etter en spinningtime på morgenen, hvor jeg ble gjennomsvett og virkelig fikk kjørt meg stoppet jeg for å handle matvarer på vei hjem. Jeg fikk anbefalt denne butikken av ei svensk dame, og tenkte jeg skulle prøve. Jeg så indere, fillipinere, arabere, men vestlige? Eh... Ingen! En grei butikk med godt utvalg av frukt og grønt, samt fersk fisk og kjøtt. Alt til en billigere penge enn der jeg vanligvis handler. I tillegg var det en mindre butikk å handle i. I de store "vestlige" butikkene går og går jeg for å finne alt jeg skal ha på handlelisten.

Under handlingen fristet det med en nygrillet kylling.... Jeg var i ferd med å bestille idet han bak disken begynte å plukke seg i nesa!!! Med handskene på, skikkelig graving!! Jeg stoppet fullstendig opp! "Can I help you Madam ????", "Help me???". "First I want you to take some new gloves on! I don't like that you pick your self in the nose......" Gjett hva inderen svarer??? "No problem Madam". Oh my god!!! Det endte med en grillet kylling, enda tankene mine gikk til både det ene og det andre mens jeg stod å ventet på at han skulle pakke den ned.....

I morges startet vi dagen på Compass international school Doha. Både Geir og jeg møtte opp for å høre på Trym, og tre andre elever i klassen hadde fremføring av hva de har lært på skolen

dette skoleåret. Trym har grudd seg i noen dager, og læreren var også spent på hvordan det skulle gå. Han har vært med klassen tidligere i skoleåret og hatt fremføring foran resten av skolen, og det gikk fint. Da han skulle dele PowerPoint presentasjonen om Hvaler foran klassen, hadde han først sagt han ikke ville, men etter litt hjelp fra læreren hadde han tatt over hele showet. I dag derimot satt han å småsmilte og så riktig så glad og fornøyd ut sammen med de andre tre før de skulle begynne.

Trym var nummer to, og det gikk kjempefint. Han snakket i vei med høy stemme om hva han hadde lært i de ulike fagene og var riktig så fornøyd selv! Vi satt smilende og stolte sammen med tre andre foreldrepar og nøt! Urolig hva den gutten har lært iløpet av det halve året!!

Etter presentation of learning og "hade på badet" til Geir, dro jeg å drakk kaffe med en annen mamma, Elly fra Iran. Kjempekoselig dame! Vi drakk kaffe og det endte med at jeg kjørte henne hjem etterpå. Det fikk jeg komme inn på en kopp te før jeg traff Geir til lunch. Travelt ja....

I går begynte det persiske nyåret, og det var noe Elly og familien feirer. De hadde pyntet ett bord i stuen med forskjellige "ingredienser". Det var egg, noe grønt, noe søt, noe.... Jeg spurte om jeg kunne ta ett bilde til bloggen, og det var helt greit! Dette er noe av det fine med å være her i Qatar, jeg treffer alle disse fine menneskene fra andre steder i verden. Heldige meg!

2 kommentarer:

  1. Ha ha - du setter jo arabermennene skikkelig på plass - regner med at dere vil bli godt husket. Kjempegøy å lese. Jeg lo skikkelig godt da jeg forsøkte å få bilder av situasjonen i hodet mitt. Så flott at det gikk så fint med Trym. Moro. Dette står i sterk kontrast til de første bloggene. Tor Gustav

    SvarSlett
  2. Uff, nesepilling med hansker på og omgang med mat er ikke bra, men man må jo bare prøve å se humoristisk på det. Har man noe valg ????
    Hils Trym og si at farmor er kjempestolt av han ! Her bare regner og regner det - hvor kommer alt fra ?
    Klem fra farmor.

    SvarSlett