torsdag 15. mars 2012

Svømmeuttak.....

Med temperatur opp mot 40 grader i dag, må jeg vel kunne si at vinteren nå er over her i Qatar. I eftermiddag og kveld har vi vært ved bassenget og kost oss i varmen. Compounden skal vise film hver torsdag eftermiddag fremover, og i dag var gutta på plass i sofan på første rad. Der fikk de servert popcorn og kosa seg veldig. Bra tiltak fra compound manager!

Vi voksne satt ute ved bassenget og hadde noe godt i glasset... Vi og Iversen og en gjeng med engelsk menn og noen skotter. Kjekt å bli kjent med nye fjes, og ikke minst få praktisert engelsken. Vi nordmenn "have such a good english" ifølge engelskmennene....

I morges var jeg å fikk ordnet med "permanent" sertifikat. Jeg hadde med meg en bunke papirer og passfoto. Noen av dere husker kanskje at jeg skrev om opplevelsen jeg hadde da jeg var der i høst. Da trodde jeg at det var en mann fra firma til Geir som var å hjalp meg, helt til jeg var ferdig og han skulle ha penger for hjelpen!! En av de første jeg så da jeg kom dit i dag var den samme mannen som hadde vært så snill å "hjelpt" meg forrige gang..... Han var frempå i dag igjen og ville hjelpe. Jeg kan fortelle dere at han fikk "passet sitt påskrevet". Makan!!! "I help my self thank you".

Etter først en runde i skranken hvor de selvfølgelig etterlyste noen papirer, ble jeg sendt til en ny synstest. Der var jeg redd jeg ikke besto testen, men de stemplet papirene, sa "finish" og sendte meg tilbake til skranken hvor jeg startet. Der etterlyste de nå noen andre papirer, men etter at jeg nok en gang fortalte at jeg ikke hadde fått med meg noen papirer første gang jeg var der gav de seg. Det ble førerkort, og med gyldighet til 2017 er det bare å kjøre i vei!

Fra Traffic department gikk turen til lunch med norske gjengen. I dag var vi kun 3 damer! Det kan ha en viss sammenheng med at det var øltreff i går kveld, og at ingen av oss tre som møtte til lunch var der i går kveld.

Etter skolen kjørte vi direkte til svømmehallen. Her i Qatar er det mange barn som svømmer veldig bra og har trent svømming siden de var små. Ungene behersker flere svømmeteknikker bra allerede i ung alder. Helt imponerende å se mange av de når de fyker i vei....

Trym var ikke så veldig lysten på å delta, men han skiftet og hoppet i bassenget. Under oppvarmingen fikk de beskjed om hvordan teknikk de skulle benytte de ulike lengdene de svømte. Teknikk?? Trym svømmer bryst, og thats it! I dag svømte han bryst og krål! De første lengdene med krål gikk det veldig opp og ned av vannet, men etter litt veiledning gikk hodet hans under vann og han taklet det ganske så bra. Jeg kjente han overhodet ikke igjen etter å ha vært ute en tur for å se på Tage i ett annet basseng. Jeg ble så stolt av han! Kjempestor fremgang siden han lærte å svømme før jul.... Da de skulle starte med tidtaking, meldte Tym pass og "kastet inn håndkle". Han var ikke klar for noen konkurransesvømming sa han. Vel, han hadde gjort en bra innsats, og kanskje får han lyst til å begynne å svømme i svømmeklubben etter påske!

Tage svømte i 50 m bassenget med de store barna. De hadde tidtaking på både bryst, krål og rygg. Tage sin gruppe svømte ikke rygg, og ikke vet vi hvorfor... Ifølge Tage hadde de ikke tid. Han selv tror ikke det blir noen plass på skolelaget, så vi får vente å se. Ifølge læreren, kommer det til å bli en tøff konkurranse. Antagelig på grunn av hva jeg skrev om tidligere, nemlig at svømming er en litt stor " greie" her nede. Skolelaget skal trene hver uke etter påske og frem til svømmestevne i mai, så da får de forberedt seg. Jeg kommer garantert tilbake til tema når vi vet mer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar