søndag 18. mars 2012

Sandstorm

I går var det sandstorm igjen her i Doha. Før vi flyttet hit, trodde jeg at jeg var klar over hva sandstorm var for noe..... Eh, det gjorde jeg ikke!

Jeg kan fortelle litt om hvordan det arter seg når det blåser opp som værst! Her i Qatar er det ørkensand stort sett overalt... Hele landet er jo i utganspunktet ørken! Himmelen forandres fra vakker blå som den stort sett har vært siden vi kom i september, til GRÅ! De første gangene da jeg opplevde den grå himmelen trodde jeg det var overskyet eller tåke. Det er svært få dager med overskyet vært i Qatar, tåke forekommer men "sandstorm himmel" er det innimellom. De sier at det forekommer mest på denne årstiden, så da får vi håpe og tro det snart gir seg.

De bitte bitte små sandkornene, eller sandstøvet kommer seg inn i huset gjennom sprekker og åpne partier rundt dører og vinduer. Husene bygges ikke tette. Ikke fordi de vil ha ventilasjon, men fordi de ikke klarer å bygge bedre! Den enorme byggeveksten fører til dårlig resultater av det som bygges. Qatar er i en eksplosiv utvikling og innen 2022 (fotball VM) kommer det til å ha skjedd enorme forandringer i landet.

Vi klager på husstøv og hybelkaniner i Norge. Hybelkaniner har jeg knapt sett her i landet.
Derimot ser vi sandstøv i "bøtter og spann". Ungene fikk ikke lov å gå utendørs i går da de kom hjem fra skolen. Vi har holdt oss for det meste innendørs under disse sandstormene, men alikevel går vi å hoster. Kjenner at lungene får "ekstraarbeid" og jeg får "flashback" til da jeg hadde røykhoste!! Æsj.......

Søndag er den store leksedagen, så i går gjorde vi unne mye lekser. Begge gutta får ukelekser, og da fungerer det greit å gjøre unna det meste i begynnelsen av uken.

Geir syntes det fungerer bra på jobb. Han syntes han har interessante og utfordrende dager. Kan desverre ikke legge ut for mye om dagene hans.... Skal utfordre han med ett innlegg igjen, da jeg vet at flere av dere gjerne skulle hørt litt mer om hans hverdag. Det blir mye gutta og meg!

Jeg opplever at hverdagen virkelig har inntatt livet vårt her nede nå. Jeg har fått tilbakemelding fra andre her at det er "vanlig" med en liten "knekk" rundt 6 måneder. Vel, vi har vært her i ett halvt år nå... Husmøte og "hallo, hvordan har familien Johansen det" har
vært positive tiltak.

Ha en god dag alle sammen. Varm klem

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar