lørdag 3. desember 2011

Overnatting i sandkassa

Vel hjemme igjen etter et herlig døgn i ørken!

Vi var 8 biler som kjørte innover i ørken i går. En svenske i en bil, 5 danske familier i hver sine biler og to norske. Tilsammen tror jeg vi var 14 voksne og 13 barn med stort og smått. Noen av oss i følget hadde aldri vært i ørken, mens det var flere med mange års erfaring i den Qatarske ørken.



Geir ville jeg skulle prøve meg på å kjøre, og selvfølgelig tok jeg utfordringen. Vi tok en rolig rute innover i går, men noen bakker "off road" ble det selvfølgelig. Kjempeartig! Ørken er en fantastisk stor "lekekasse". Å kjøre skikkelig "off road" i ørken tror jeg må være noe av det kjekkeste en kan gjøre mens en her nede. Det er flere steder hvor sanden er så tettpakket at det blir som "veier", så en behøver strengt tatt ikke kjøre "creazy" hvis man ikke vil.

Vi slo leir et par timer før det mørkt, så det var bare å hive seg rundt får å få satt opp telt. Å slå leir for natten i ørken er ikke gjort uten å ta visse forhåndsregler. Araberne elsker å kjøre Toyotaene sine også på nattestid! Jeg tror klokka var 0510 i morges da den siste bilen kjørte forbi leirplassen vår. Vi parkerte bilene våre i en halvsirkel rundt stranden, og plasserte teltene i midten. Faren for at en bil kan komme for nær leirplassen er desverre til stede, men da er iallefall bilene våre der som en hindring eller stopper....




Å slå leir like under en skråning er ikke tema. Det hadde vært lurt med tanke på vinden som ofte kommer på kvelden og natten. Men, uansett hvor bratt skråningen er kan det komme en bil på vei ned. Da er det lurt å ha slått leir et lite stykke unna. Vi så flere bilspor i bakken bak leirplassen vår i morges, og det var flere ganger jeg tenkte "det går bra..." i natt.

I går kveld var det grilling og leirbål. Noen hadde virkelig tatt ansvar for å bringe med seg ved, og sørget for å holde liv i leirbålet til langt på natt. Jeg trodde kanskje at ungene kom til å holde det gående i går, men de bad om å få gå å legge seg en etter en.... Mange inntrykk og mye energi;0)

Å sove i telt er oppskrytt!!!! Geir har gått til innkjøp av feltsenger- pga sandlopper, jeg gikk til innkjøp av soveposer. Feltsengene fungerte bra, men fy sørende de soveposene var ikke egnet til å sove i når det er 10-12 grader. Vi frøs... Alle sammen desverre. Vi hadde med oss for lite tøy, så det må vi ta lærdom av til neste gang. Det hjalp ikke på at begge gutta ble bløte med langbuksene i går kveld heller. Det ble ikke mye søvn, men det var en spennende natt!



Jeg syntes vi er heldige. Heldige fordi vi har fått muligheten til å komme hit til Qatar og glad for at vi turte å ta sjansen. Her har vi fått venner fra inn og utland og både Geir, gutta og jeg lever et godt liv. Til tross for mye styr med det nye huset.

Tage våknet 0520 i morges.... Etter flere runder med "alt for tidlig" å stå opp, ble det seriøst liv i leiren. Jeg tror samtlige barn var ute av teltene og lekte klokka sju! Det er i dag som er fødselsdagen til Trym. Hurra for Trym som er 7 år! Vi spiste kakerester og sang bursdagssang på engelsk, dansk, norsk og arabisk før avreise.

Vi spiste nemlig frokost og pakket ned leieren ganske tidlig. Allerede klokken 0930 startet vi på returen. Etter en halvtimes tur delte følget seg i to. Tre biler valgte å kjøre en "flat" rute, mens vi andre fem ville leke i sanden!!












Herregud for en tur.... Helt fantastisk artig. I dag var det Geir som kjørte etter et sterkt ønske fra Trym. Jeg som syntes jeg hadde vært en god sjåfør i går! Etter å ha kjørt i over tre timer opp og ned bakker og på langs av "sandrygger" var vi trygt ute av ørken.










Håper det ikke blir altfor lenge til neste ørken tur.

I morgen er det ny uke igjen. Trym ønsket at vi skullee spise middag i Doha's høyeste bygning i kveld på bursdagen hans. Resturantbesøket ble bestilt for flere uker siden, men for noen dager siden ringte de å sa de skulle ha "vedlikeholdsarbeid" i kveld. Tror vel kanskje heller det er en oljesjeik som har leid hele resturanten... Uansett vedlikehold eller oljesjeik, det blir middag i The Torch Tower i morgen kveld! Vi gleder oss til utsikten....

2 kommentarer:

  1. For en opplevelse. Virker som om dere er helt Quatar frelste nå - og det er moro at det blir slik. Ørkenturene virker utrolig. Gratulerer så mye til Trym - Og hils alle gutta.
    Kjersti og Tor Gustav

    SvarSlett
  2. Gratuler Trym med dagen fra oss. Magnus,Trond og Heidi.Håper dere har det bra.

    SvarSlett