tirsdag 13. desember 2011

Arabisk aften

For en spennende og herlig dag!

Dagen startet i morges på Intercontinental Hotel, Doha. Jeg var så heldig å bli invitert med av Denise, ei venninne fra Compass. Temaet var "Women promoting Qatar's future". En formiddag hvor jeg opplevde å høre både vestlige og arabiske damer på talestolen. De pratet om alt fra hvordan få jobb som kvinne i Qatar, til hvilke planer Qatar har for å løse utfordringene i samfunnet i framtiden, ved å inkludere kvinnene mer i arbeidslivet.....

Inspirerende og kjekt å høre om annet enn "hvordan går det med gutta på skolen, hvor kjøper du mat osv....". Jeg tror og vet at det også er jobb muligheter for meg her nede, det er vel heller et spørsmål om jeg vil og om hvordan vi kan løse det praktiske rundt det.

Denise og jeg kosa oss. Vi fikk også en, to, tre... kopper med deilig kaffe underveis. Det ble servert en fantastisk lunch og vi ble kjent med andre damer. Jeg hadde min første ordentlige samtale med damer fra Qatar, og de var veldig hyggelige.

Jeg glemte kameraet, så desverre ble det ingen bilder derfra....

I kveld derimot var kameraet med. Vi har vært på arabisk aften på Compass. Skolegården var blitt forvandlet i løpet av eftermiddagen! Fotballbanen var fylt med arabiske tepper, et stort telt var fylt med arabiske damer som stekte "pannekaker", damer som malte på hender og damer som solgte "krimskrams"....




Vi kunne ri på kamel eller ponni, klappe en falk eller, det gutta gjorde mest av- lekesloss med en kompis....... Smerte! Mange gutter samlet på et sted, er ofte ensbetydet med mye slossing, mye lyd og som regel gråt. Gråten uteble i kveld, men alt det andre var det mer enn nok av!


Trym og Sofie


Pynta meg til jul......

Den arabiske festen ble avsluttet med arabisk mat. Hadde gledet meg til det;o) må si jeg ble skuffet.... Det var gedigne fat fylt med ett 1/4 lam i sammen med ris, ris og ris. Vi var tidlig ute med å forsyne oss. Det var ikke serveringsbestikk, og araberne forsyner seg med hendene og spiser med hendene...... Jeg spiste forøvrig ikke med hendene. Jeg hadde nemlig mer enn nok med å passe på at venstrehånden min var i "fred" fordi jeg hadde fått en henna tattoo......


Familien Iversen og Johansen

1 kommentar:

  1. jeg synes ikke tatoeringen så hemma ut, bra dere "tilpasser" dere, montro hva de som flytter til Norge blogger om ?

    ab

    SvarSlett