torsdag 5. april 2012

Sri Lanka

Hvordan skal jeg starte, og med hva? Det er nettilgang på hotellet, så jeg må benytte meg av anledningen.....

Vi begynte dagen klokken halv seks i morges. Koffertene var ferdig pakket i går kveld, og det var kun tannbørsten som manglet i morges! Sjåføren kom i rett tid og vi var klare for tur! Gutta hadde tatt på seg langbukse for anledningen, og Tage sin passet akkurat ikke... Det er over 7 måneder siden han brukte den sist! I morgen blir det shorts igjen for å si det sånn.

Vi kom oss vel gjennom innsjekking og passkontroll og fant gate 36 som hadde startet boording til Colombo. Det var KØ!!! Seriøs stor kø, og vi så ingen andre vestlige som skulle om bord. Ikke at det gjør noe, men det gir meg en følelse av å være "utenfor". Å bli sett på er en ting, men å bli beglodd er noe annet.... Uvant og ikke helt ok kjenner jeg. Gutta hadde Vietnam frisk i minne fra i fjor vinter, men i dag var det ingen kommentarer fra de.

Qatar airways ble kåret til årets flyselskap i fjor. Jeg tror ikke det var noen med på ruten mellom Doha og Colombo når de vurderte selskapet.... Servicen var bra, men vi kunne merke at den ikke var like bra som på tidligere flighter.

Jeg fikk seteplass ved siden av to unge gutter som hadde vært å jobbet i Qatar i 3 år. I dag skulle de hjem for godt fortalte de, og jeg ble helt rørt av å høre på de.... Han ene satt og trommet med beina halve turen, og han andre fylte opp minnekapasiteten på mobiltelefonen sin med å ta bilder ut gjennom flyvinduet. Bare dumt å slå av mobiltelefonen i lufta!! De var nok litt spent på å komme hjem igjen vil jeg tro.....

Under innflyvingen til Colombo kunne vi se strandlinjen vest på "øya" og deretter GRØNN skog. Det var grønt så langt øye kan se... Vi som nå har sett ørken i mange måneder ble overveldet av all fargen.... Vakkert!

På flyplassen ble vi omsider hentet av Geir sin kollega Ranjith og en sjåfør. De kom i en 9 seter med innvendig bergunderrød pyntegardin. Jeg måtte rett og slett "henge opp gardinen" for å få utsyn. Det var bilbelte på rad 2 og 4. Geir og Tage sittende på rad 2, men Trym og jeg satt på bakerste rad. Trym med det ene beltet som var.... Vi må tro det går bra!

Vi startet en spennende reise på humpete veier. Det var små butikker "så og si" under hele bilturen vår i eftermiddag. Frukt, dagligvarer, bildekk, te, møbler... Alt mulig rart i små, små butikker og boder! Veldig eksotisk....... Ifølge Ranjith ville vi ankomme hotellet i halv åtte tiden i kveld, halvannen times bilkjøring fra flyplassen. "Tid er noe som kommer og ikke går...." En time på humpete veier ble til to, som så ble til tre for deretter å bli til tre og en halv times bil kjøring! Gutta sovnet heldigvis, og Geir og jeg satt å kikket ut i tussmørket. Det var lite belysning og veldig mye trafikk langs veiene.

I Qatar kjører de fleste STORE biler. På Sri Lanka kjører de fleste SMÅ. Eller det vi si trehjulingene, tuk-tuk! De kjører gjerne to og tre ved siden av hverandre.. Vi ble forberedt på ett aggresivt kjøremønster, men hallo- det kan ikke sammenlignes med trafikken i DOHA!

Nå er vi vel framme på hotellet i Pinnawela. Akkurat nå sitter vi ute på balkonen og hører elven renner forbi under oss. I morgen tidlig skal vi ut å se på elefanter som "bor" her like ved hotellet. De blir visst fulgt ned til elven hvor de bader og koser seg et par timer.... Vi glede oss til en spennende dag i morgen!

3 kommentarer:

  1. Hei :)) Herlig reiseskildring ,så spennende ,her snør det og null grader,fysj:( Kos dere og klem fra gamlelandet:))EE

    SvarSlett
  2. Tja, høres ut som india. Hva med Goa neste jul ?

    Ps prøv Bangladesh, da får dere virkelig resatt alle sanser :)

    Arnfinn

    SvarSlett
  3. Så spennende dere har det. Det blir moro og interessant å følge dere. Hilsen Kjersti H

    SvarSlett