mandag 2. april 2012

Jobb??

Tema "jobb" opptar meg mye om dagen, og jeg savner å "gå på jobb". Hvordan dette kan løses praktisk her nede er jo ett helt annet tema.... Jeg er vokst opp med å tenke at det meste ordner seg, men etter 7 måneder i Qatar har jeg erfart at mye er annerledes enn i Norge.

Sykepleierne på de offentlige sykehusene tjener ca 4500 kr, og på privat kan de være heldige å få 7500 kr i måneden. Med andre ord blir det veldedighetsarbeid.... I helgen kom vi i snakk med en lege som bor her i compounden. Han kunne fortelle at de nå har begynt å ansette personell til Sidra Hospital, ett nytt sykehus som "åpner" i begynnelsen av 2013. Der ansetter de kun vestlige sykepleiere, og med helt andre betingelser. Verdt å sjekke ut!

Gutta begynner å bli klare for ferie, og lørdag kveld var det "bare tre dager på skolen....". I går var det " bare to dager igjen....". Heldigvis har de ingen lekser denne uken, og det hjelper på motivasjonen til å komme gjennom den "lange korte" uken.

Gutten har vært å vasket i morges, og jeg fortalte at vi skal reise bort i 9 dager. Jeg ytret ett ønske om han kan vaske vinduene innvendig mens vi er borte. Han kommer 3 ganger imens vi er bortreist, så det burde absolutt være mulig. Han svarer alltid "ok Madam" med ett stort smil når jeg spør eller forteller noe.... Det er ikke alltid at "ok Madam" passer inn, så jeg er litt usikker på engelsk kunnskapen, og om han forstod meg.

Uansett rene vinduer eller ikke, "skrekk opplevelsen" fra juleferien vil vi ikke gjenta. Da hadde huset levd sitt eget liv mens vi var i Norge, og det var nedstøvet og bebodd av insekter da vi kom hjem... Igjen, små problemer når jeg ikke jobber!

En utfordring for meg her nede er insekter og småkryp. Kakerlakk har jeg sett få ganger, og aldri levende... Firfisler derimot finnes det flere av, og nå som jeg vet de spiser kakerlakker er de velkommen. "Hus firfislen" som lever i noe sprekker i huset bak i bakgården er jeg blitt vane med. Den kommer alltid frem når jeg spyler. Jeg skvetter hver gang, men min verbale respons har så absolutt blitt redusert i styrke. Firfislen som kom pilende over armen min i går da jeg luket, var jeg derimot ikke forberedt på.

Gartneren som stod å luket utenfor huset på den andre siden av gata vår, var heller ikke forberedt for å si det sånn.... Jeg måtte rope over til han "sorry... just a lizard". Han stod å kikket måpende på meg.. "what?". "I am really sorry, the lizard really freaked me out". Fortsatt så han måpende på meg..... Jeg vet jo så godt at de ikke er farlige! Firfislene mener jeg.......

3 kommentarer:

  1. Hei - mange artige kulturforskjeller fortsatt selv om dere i forhold til oss nå er ganske arabiske. Vi er på hyttetur til Sverige - og her er det faktisk surt og kaldt. Vi koser oss inne ved peisen. Riktig God tur til Sri Lanka - det blir nok spennende. Alltid høydepunkt å lese dine personlige kommentarer Lindis. Tor Gustav

    SvarSlett
  2. Hei, er det sant at sykepleiere får bare 4500 kr eller mente dollar?
    Hilsen Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ida! Det er sant at sykepleiere som er ansatt på statlige og private sykehus får denne lønnen. Blir man ansatt via ett byrå feks i England, kan man få en høyere lønn her nede. Er du interessert, er det ett engelsk firma som nå rekrutter vestlige sykepleiere til ett topp moderne sykehus som etter planen skal ta imot de første pasientene i slutten av 2012. Jeg kan formidle kontakt hvis du er interessert... Sidra Hospital!
      Hillsen Lindis

      Slett