onsdag 19. september 2012

Gull...

I morges var jeg på andre og siste klassemøte denne uken. Det var Trym sin lærer som stod for informasjonen i dag, og mye av det er jo litt "oppgulp" fra i fjor... Det er dog ny klasse, nye foreldre og ny lærer, og selvfølgelig nytt pensum! På Compass er det læreren som får nye elever hver år. Er du Year 2 teacher, så er du Year 2 teacher, år etter år. For de som velger å være her i år etter år da...

Etter en halvtime med informasjon, og med en papirbunke i hånden forlot jeg skolen. Da gikk turen til gullsouqen for å hente gifteringen. Som jeg skrev tidligere, så ligger denne souqen i ett lite attraktivt område i byen. Alene, og med kjole og høyhelte sko fant jeg fort ut at jeg var ett blikkfang... Da er det godt å ha på solbriller, rette seg opp i ryggen og se rett frem. Er fremdeles ikke komfertabel med å bli beglodd på åpen gate!

Gifteringen skinte og diamantene "plinget" i "Shine". Når jeg skriver "plinget", så fikk jeg de altså til å ta en "plinge test". Caroline, naboen fra Taiwan fortalte meg at jeg måtte få de til å gjøre denne testen. Dersom det ikke "plinger" er det ikke ekte diamant... Jeg hadde aldri hørt om noen "plinge test", men da jeg bad de om å utføre testen, tok de frem en penn og gjorde som jeg bad om... Jeg var strålende fornøyd med å få tilbake ringen på fingeren! Etter en ny kikk på ett par diamantøredobber til den nette sum av 26000 NKR, som jeg kan få kjøpt for 9000 NKR (litt av en avanse før "norsk rabatt") sa jeg takk for i dag og på gjensyn! " Very nice ear rings, but too expencive for my budget...".

Noe for enhver smak?

"Sjarmerende strøk"

På vei tilbake til bilen, passerte jeg ett lite gatekjøkken med mat fra Sri Lanka / India. Der inne ble jeg nærmest "ropt frem" av gutta bak disken. De solgte forskjellig lokale bakevarer, og jeg kjøpte både sterkt krydrede samosa, potetruller og noen "vegatarkaker". Alt selvfølgelig godt stekt i frityrolje og veldig billig! Jeg må jo si at det egentlig er ganske eksotisk å stå "trykt" sammen med 10-12 indere på 5 kvadrat for å handle, til tross for kommentaren om å bli beglodd over... Jeg opplevde at gutta bak disken var blide og smilende over at nettopp jeg kom inn for å handle i butikken (velger jeg å tro da...).

Nirmala ble glad for lunchen jeg kom hjem med, og til og med henne kommenterte at maten var "very spicy Madam..."

2 kommentarer:

  1. Gud du e tøffe Lindis!!Ikkje "skogaredde" du vennen!!Kan du være sikker på at diamantene er ekte hvertfall!!

    SvarSlett