tirsdag 9. oktober 2012

More big plants...

Og da mener jeg "big plants", samt noen små he, he... Jeg, Caroline (Taiwan), Anne og Caroline (Danmark) tok i morges turen ut til plantemarkedet utenfor byen. Gamle Madam Asia som styrer butikken, og som nå er blitt en bekjent av meg var ikke å se i dag. Hun var, ifølge gutta i gartneriet på sykehuset hvor hennes mann fortsatt er innlagt... Han var tydeligvis ikke blitt friskere enn forrige gang jeg var der for å si det sånn. Kanskje på tide at han får sovne inn stakkaren, men det styrer heldigvis ikke jeg!

Vi klarte oss bra uten Madam, og inderen fra forrige besøk var like hjelpsom i dag. I dag fikk jeg også tilbud om gartnerhjelp hjemme, så det står ikke på servicen! Av hvilken grunn skal være uvisst...

Plantene kom på plass med god hjelp fra gartneren i compounden, og takterassen har i dag fått "new look". Det skyldes delt plantene jeg har vært og kjøpt, men også de nye hagemøblene jeg kjøpte i helgen. De ble levert i går kveld, 10 timer forsinket! Da hadde jeg ringt å mast på de FEM ganger. Helt sant!! Ikke nok med at de ble 10 timer forsinket med leveringen i går, men de måtte komme tilbake i dag for å montere, fordi det ble for sent i går. Avtaler og "klokka" er ett vidt begrep her i Qatar. Da jeg spurte de i går kveld om "do you need help to learn the clock?" så de bare rart på meg.... "to mutch traffic Madam"... "Yeh, agree! We also use to drive the day before the appointment to get there in time..." svarte jeg! Nytt dumt fjes tilbake... Og sånn går no dagan.


Det jobbes på balkongen...

På slutten kan jeg ta med en morsom historie ifølge Nirmala. Spør dere meg, var det noe helt annet enn en morsom historie...

Like ved her vi bor, er det en arabisk skole for gutter. Alle skolene i Qatar har security, men av ulik årsak. De fleste skolene benytter disse vaktene blant annet til å dirigerer trafikk når skolen starter og slutter. De lokale skolene benytter ikke vaktene sine til dette etter skoleslutt! Nirmala og jeg kom "midt oppi" skoleslutt, og ble rett og slett "fanget- og omringet" av biler. OVERALT! Seriøst, det holdt på å klikke for meg etter 5 minutter, og etter 10 minutter hadde jeg vært ute å kjeftet opp security vakten, fått sjåføren i nabobilen til å nesten "le seg ihjel", og meg selv til nesten å få hjerteinfarkt! Fy flate... Historien ender ikke her, for når alle skole barna var kommet ut fra skolen og inn i bilene, skulle alle disse bilene ut samtidig! SAMTIDIG, og nesten alle "pærter" og oppfører seg idiot (meg selv inkludert)!! Joda, det går an, men det verste er jo at disse sjåførene gjør dette hver eneste dag... Smerte! Blir forhåpentligvis veldig lenge til jeg skal passere den skolen klokken halv to igjen.

1 kommentar:

  1. Da er jeg på banen igjen. Må først få si at jeg er imponert over Geir og hans fjelltur. Dette er noe jeg selv alltid har drømt om å gjøre, men som mange tenker jeg at det blir nok aldri noe av. Jeg gleder meg til å både lese og høre mer fra den turen. Så er jeg imponert over ditt arabiske temperement. Jeg ser det levende for meg der du strekker opp alle mannfolka i trafikken. Veldig bra. Takk for fine beskrivelser og blogger igjen.
    Tor Gustav

    SvarSlett