søndag 8. juli 2012

HVALER

Reisedagen kom med "rakettfart"... Gutta og jeg har hatt en deilig ferieuke med late dager, og i dag var de veldig klare for å reise til Norge.

Direkteflyet fra Doha til Oslo tok 6 timer og 15 minutter. I følge Tage rakk han å se 6 filmer og spille 4 spill! Trym er litt usikker på hvor mange filmer det ble, men han tror det ble 5, i tillegg til at han spilte "littegrann"... For min egen del ble det et par og litt "sløving" på sidelinjen... Gutta er nå så store at mor kan småsove underveis. Å kunne fly direkte til Norge er veldig behagelig. Den store kulturforskjellen føles litt underlig siden vi egentlig ikke er lenger unna...

Tage fant seteplassen sin først, på en rekke med fire seter. Vi to andre satte oss ned samtidig med en dame som fant plassen sin ved siden av Tage. "Mamma, kan vi bytte plass...". Jeg svarer tilbake "hvorfor det?". "Jeg vil bare ikke sitte her ved siden av henne...". Det ble plassbytte på Tage og meg, og da jeg satte meg ned begynte damen, som var fra Sri Lanka å snakke til meg på norsk! Stakkars Tage ble litt lang i masken, og vi tar med oss erfaringen til neste reise.

Første stopp på Gardermoen var taxfree og innkjøp av melkerull, seigmenn, rødvin! Vi gikk ut blide og fornøyde alle tre. Andre stopp ble Narvesen! "Kan jeg få baconpølse" sa Trym. "Å ja, pølse..." istemte Tage. Det ble pølse og brus på gutta. Jeg kjøpte meg årets dyreste kaffe latte til den nette sum av 39 kroner på en av kaffebarene! Herregud jeg var sjokkert!! Jeg følte jeg hadde vært bortreist LENGE da jeg betalte. Fy søren så dyrt, og fy søren så bortskjemte vi har blitt i Qatar.

Kontrasten er stor fra ørkenlandet til grønne Norge! På Hvaler blomstrer det i alle blomsterbed og rosene er i sin skjønneste prakt! Det er vakkert her på Bukkholmen...




Nå er vi godt innstallert på hemsen. Gutta har spist enda flere pølser, og roen har senket seg i hytta. Jeg vil ikke være så aktiv på bloggen de 8 kommende ukene vi skal være hjemme, men noen innlegg blir det sikkert. Vi gleder oss til å treffe familie og venner, kjøre båt, gå i fjellet, sykle tur, løpe i norsk natur og mye mye mer...

Jeg vil avslutte med å takke alle som har fulgt oss på bloggen dette året. Responsen har vært overveldende... Konklusjonen må være at vi har hatt ett spennende år i Qatar, og vi lever ett godt liv i midtøsten.

5 kommentarer:

  1. Hei! Din bror og jeg kjenner hverandre fra laaangt tilbake. Våre veier møttes igjen for noen mnd. siden i jobb sammenheng. Så tipset han meg om din blogg. For min familie og jeg flytter til Hong Kong i august. Vi har gutter i samme alder som dine så jeg har lest fra "perm til perm" for å se hvordan dine gutter tilpasset seg en hverdag utenfor Norge. Gruer meg veldig til skolestart samtidig som jeg er utrolig glad for at du har delt dine erfaringer med "alle" på nettet. Skjønner at dette er en blogg for venner og kjente men jeg har tatt meg friheten å lese og se på bilder;-) Skjønner at guttene dine nå har tilpasset seg veldig godt og at dere har en hverdag i Doha. Takk for inspirasjon (til å skrive en blogg:)), nyttig informasjon om å flytte fra Norge og ikke minst veien fra dere drar til i dag. Håper du fortsetter å blogge jeg skal i alle fall følge med!:-) Bente som snart er i Hong Kong:-) God sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bente! Tusen takk for fine ord, det var veldig hyggelig... Så fint at du har hatt "nytte" av bloggen. Jeg prøvde selv å finne informasjon om det å flytte med barn til utlandet, og de utfordringer som følger med. Jeg fant lite... Hong Kong blir garantert eksotisk og spennende! Send meg gjerne en link til bloggen din når du kommer i gang. Lykke lykke til med flytting og skolestart;0)

      Slett
  2. http://mittasia.blogspot.no/

    Hei her er linken til bloggen min:-) Vi får sitte i hver vår verdensdel og blogge;-) Jeg gleder meg veldig nå til å komme meg nedover - reisedag tirsdag i neste uke. Vi følger hverandre!;-)) Bente

    SvarSlett
  3. Er dere tilbake i Doha?? Gleder oss til neste inlegg... Er det ikke rart.. Jeg opplever eksakt det samme du gjorde i fjor.. Uff og uff.. Ikke lett å være mamma!! Håper dere har det fint og at skolestart gikk fint. Mvh Bente

    SvarSlett
  4. hei!
    Nydelig bilde av deg og din kjære mamma!!
    God tur hjem til Doha i morgen!Vet å dra når høststormene er på vei!;-)
    Så veldig glad i deg kjære venn!!
    Hilsa dine!
    Klem fra Ragnhild

    SvarSlett